Thema’s en Plugins

Zoals u elders op deze site heeft kunnen lezen is WordPress een van de meeste gebruikt CMS systemen ter wereld. Out of the box is WordPress een compleet systeem, voornamelijk gericht op het maken van een blog. Een blog is een website met artikelen. Wordt er een nieuw artikel gepubliceerd dan komt het artikel boven aan de lijst te staan. De eerste websites die met WordPress gemaakt werden waren dan ook blogs.

Evolutie van Internet en Websites

In de loop der jaren heeft het internet en WordPress zich enorm ontwikkeld. Niet alleen kwamen websites er steeds professioneler en moderner uit te zien, ook de functionaliteit breidde zich uit. Naast de eenvoudige blog websites zien we nu ook financiële systemen op internet (denk aan de banken), we zien bookingssystemen om vakanties te boeken, we hebben kaarten, we kunnen online betalen, we kunnen spelletjes spelen en nog veel meer.

WordPress is met de tijd meegegaan en er heeft zich een grote community rond WordPress gevormd. Deze community werkt aan gratis uitbreidingen van WordPress maar ook de commercie heeft niet stil gezeten. Er zijn dan ook tienduizenden gratis en betaalde uitbreidingen op WordPress. De uitbreidingen op WordPress kun je grofweg in 2 rubrieken indelen; 1. de thema’s en 2. plugins.

1. Thema’s

Iedere WordPress website heeft een bepaalde layout en design. De layout (structuur) zorgt voor de indeling van de website, het design bepaalt hoe de site er uit ziet.

Links bovenin staat veelal een logo, daarnaast een menu met meerdere keuze opties en links. Dit noemen we de Header.

Onderin de pagina staat vaak een een blok met contact informatie, privacy links, de link naar een contact formulier en een link naar de algemene voorwaarden. Dit noemen we de Footer.

De Header en de Footer zorgen voor de structuur van een website en noemen we, samen met het menu in de Header, ook wel de navigatie. Deze Header en Footer komen op alle pagina’s terug.

Daar tussen bevindt zich de informatie die we graag aan de bezoekers willen tonen. Dit wordt ook wel de content (letterlijk: inhoud) genoemd.

Een thema in WordPress zorgt veelal voor de structuur van de website. Het thema bepaalt hoe de Header eruit ziet, waar het logo staat, hoe de Footer opgebouwd is en nog veel meer.

Het tweede aspect waar een thema voor zorgt is het design. Denk hierbij aan het lettertype, de lettergrootte en de kleuren.

Bij moderne thema’s zijn al deze zaken relatief eenvoudig in te stellen.

Door een ander thema te kiezen en te installeren kan jouw website er met 1 klik totaal anders uit zien!

Een goed, modern en professioneel thema hoeven we gelukkig niet zelf te maken, dat zou maanden ontwikkeltijd kosten. We kunnen een thema aankopen en moeten een juiste selectie maken in het aanbod van thema’s. Er zijn een aantal aspecten waar je op moeten als je een thema uitzoekt. Een betaald thema, ook wel premium thema genoemd, kost tussen de 50 en 100 euro. Het is vandaag de dag een kunst om het juiste thema voor jouw situatie te selecteren want er zijn letterlijk tienduizenden gratis en betaalde thema’s beschikbaar.

Wij geven zelf de voorkeur aan een betaald thema. Dit zorgt er voor dat er (meestal) geen technische onvolkomenheden in zitten maar ook dat je terug kunt vallen op de ontwikkelaar van het thema mochten er vragen en problemen ontstaan. Ook dienen thema’s frequent bijgewerkt worden door de ontwikkelaar. Er moeten nieuwe functies toegevoegd worden maar ook moet een thema goed beveiligd zijn.

In de loop der jaren hebben wij tientallen thema’s getest en gebruikt. Met de selectie die we nu hebben (en door en door kennen) kunnen we in 99% van de opdrachten, de eisen en wensen die gesteld worden door onze klanten, dekken.

2. Plugins

Het tweede aspect in een WordPress website is de functionaliteit. Zoals gezegd, een standaard WordPress website heeft de structuur van een blog. Een blog is een rij artikelen onder elkaar. Je kunt een artikel publiceren en deze komt bovenaan de lijst met artikelen te staan.

Vaak wilt u echter meer; u wilt een formulier toevoegen wat mensen in kunnen sturen, u wilt uw diensten aanprijzen, u wilt een kaartje toevoegen om aan te geven waar uw winkel zich bevindt. Wellicht wilt u klanten en bezoekers afspraken laten boeken of een hotelkamer laten reserveren. En natuurlijk zijn er de webshops waar mensen aankopen kunnen doen.

U begrijpt dat al deze functionaliteiten niet in een standaard WordPress installatie aanwezig (kunnen) zijn. Er zijn gewoon teveel mogelijkheden om alle eisen en wensen out-of-the-box te kunnen tackelen.

Daarom zijn er plugins bedacht. Plugins zijn kleine, maar soms ook grote, programma’s die in een WordPress website geladen worden en die een bepaalde functie toevoegen. Zo zal een boekingsplugin de mogelijkheid geven dat bezoekers een afspraak kunnen boeken. Een webshop plugin zorgt er voor dat je producten in jouw website aan kunt bieden en dat er een winkelwagentje voor de bezoekers aanwezig is. Een betaal plugin zorgt er voor dat bezoekers ook voor die producten veilig met iDeal of Credit Card kunnen betalen. Zo zijn er ook weer tienduizenden gratis en betaalde plugins.

Ook hier is het van belang om de juiste selectie van plugins te maken. Een plugin om een formuliertje te maken is niet zo spectaculair maar wil u meer, denk aan een boekingssysteem of een webshop met betalingen dan is het van belang dat u de juiste keuze maakt.

Ook voor de technische kant van een WordPress website zijn er plugins. Denk aan een plugin om de website te optimaliseren (sneller te maken), een plugin om artikelen optimaal voor de Google zoekmachine geschikt te maken (SEO), plugins om de site te beveiligen (security) en plugins om backups van de site te maken. Afhankelijk van het type site bevat een WordPress website ongeveer 10 tot wel 20 of meer plugins. Het is echter zaak om zo min mogelijk plugins in te zetten.

De mogelijkheden die plugins bieden zijn onbeperkt. In principe kunnen we met een goed thema en de juiste combinatie van plugins een uiterst professionele website maken.

Is alles dan hozanna?

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Feit is dat met WordPress gecombineerd met een  thema en de juiste plugins een zeer professionele website gemaakt kan worden. Een ervaren WordPress specialist kan in relatief korte tijd en dus met weinig kosten, een mooie omgeving maken.

Maar toch komt het voor dat projecten veel langer duren en kostbaarder worden. Waar ligt dat dan aan? En hoe zit het met beveiliging?

Valkuilen!

Omdat een WordPress project veel aspecten kent, kan er van alles mis gaan. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken.

  1. er wordt een thema gekozen maar later blijkt dit toch niet geschikt te zijn
  2. er worden plugins gebruikt die niet samenwerken met andere plugins
  3. er worden verouderde plugins gebruikt die niet meer ondersteund worden
  4. het thema blijkt niet meer onderhouden te worden
  5. het thema geeft een technisch conflict met een of meerdere plugins
  6. de hosting omgeving blijkt niet geschikt
  7. support van ontwikkelaar, hostingbedrijf of web bouwer is onvoldoende
  8. zoals bij iedere website is beveiliging van belang. Omdat WordPress zo veel gebruikt wordt is het een interessante omgeving voor hackers. Er zijn gelukkig weer tal van mogelijkheden om uw site te beveiligen.

Er zijn echter ook tal van niet-technische aspecten die een project kunnen vertragen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende aspecten. Deze aspecten gelden overigens ook als u een ander systeem als WordPress zou kiezen.

  1. er is niet goed nagedacht over de structuur van de website
  2. er is niet goed nagedacht over de inhoud van de website en de verschillende pagina’s
  3. de teksten voor de website zijn niet beschikbaar of zijn niet goed geschreven
  4. er is een thema gekozen met veel foto’s maar er zijn geen foto’s beschikbaar
  5. de foto’s die er zijn, zijn niet in het juiste formaat
  6. de foto’s die er zijn, zijn van slechte kwaliteit
  7. tijdens het project, als men met de detail uitwerking bezig is, blijkt alles toch net even anders te moeten
  8. omdat het project minder prioriteit bij de organisatie heeft, blijft het lang liggen
  9. de website contact persoon heeft het bedrijf verlaten en er is nog geen opvolger
  10. het project heeft geen prioriteit binnen het bedrijf en medewerkers die betrokken zijn hebben andere werkzaamheden
  11. er is een wisseling van het management en het nieuwe team wil alles net weer even anders

Wij hebben, helaas, alle deze problemen al een keer meegemaakt.

Daarom zullen wij bij de start u wijzen op de zaken die verkeerd kunnen gaan. Bij aanvang van het project geven wij aan wie welke werkzaamheden op moet pakken.

Wij kunnen de techniek, de website, de webhosting omgeving maken, een thema installeren en de juiste plugins toevoegen en configureren. Ook kunnen wij advies geven over hoe wij denken dat de website er uit zou moeten zien wat betreft design, layout en inhoud.

Echter, wij kunnen niet alles uit handen nemen. En dat zou ook niet verstandig zijn. U kent uw bedrijf het beste en weet welke boodschap u wilt communiceren aan bestaande en nieuwe klanten.

Daarom zijn er een aantal taken die bij u en uw medewerkers liggen. Denk aan het maken van de teksten over uw bedrijf en het maken van foto’s van uw bedrijf, het maken van foto’s van uw producten en diensten en welicht wilt u ook uw team medewerkers op de website presenteren.

Heeft u hier hulp bij nodig dan kan wellicht een van onze partners behulpzaam zijn.

Wij zullen van onze kant zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Door samen goede afspraken te maken en de handen uit de mouwen te steken streven wij er naar om het project volgens planning uit te voeren.

Vragen?

Stel uw vraag

Iedereen die een nieuwe website wil of die een website wil laten vervangen, zal vragen hebben. Zeker als websites maken uw vak niet is. Ieder zijn ding.

De kans is groot dat u ook vragen heeft. Wij willen uw vragen beantwoorden. Stuur uw vraag via ons contactformulier en u ontvangt veelal dezelfde dag nog antwoord. En hebben wij geen antwoord, dan zeggen wij dat ook.

Wat heb je nodig voor een website?

t

Web sites

WordPress is het ideale systeem om snel een professionele website te maken en te onderhouden.

f

domeinnaam

Iedere website heeft een naam. Dit is de domeinnaam en deze kunt u zelf kiezen en zal waarschijnlijk gelijk aan uw (bedrijfs)naam zijn.

h

webhosting

Iedere website bestaat uit code en die code moet ergens neergezet worden. Dat noemen we webhosting.